Sunday, April 8, 2012

Alhamdulilah.

Condition makin baik, banyak scab2 yg start gugur dah #lol

Thanks for the doa, wish and so on from family, family usrah, n friends.

Ada kawan aku tu wish sambil bagi ayat Quran, thanks a lot, xlarat nak jalan kena gigih gak p amik Quran n tgk ayat apa dia hantar ( 64:11. Hope this will make u stronger ^.^ bertabah! ). The translation :~

Surah At-Taghobun : 11 - Tidak ada suatu musibah yg menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah; dan barang siapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha mengetahui sesuatu.


Thanks for this reminder. Dah la post sebelum ni pun pasal hati kan. Tadabbur sikit ayat ni.

Apa yg aku rasa, ayat ni nak ckp pada permulaannya "Tidak ada suatu musibah yg menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah" semua benda x kisah la baik ke buruk, Allah yg bagi. Nikmat melihat, sapa bagi? Nikmat mendengar, nikmat makan? So, bila kena nikmat sakit, kenapa complaint? kenapa 'nikmat' sakit? sebab tym sakit ty la masa paling bagus nak reflect diri, apa buat salah kat org, maki org, hina caci, ngumpat, semualah. Kalo nak amik positive la.

Kalo nak amik negative, mcm aku baru2 kena chicken pox tu, state dia baru nak keluar tu, penuh muka ngan gunung. nak amik wuduk, pegang muka, rasa sedih sgt... terlintas berapa banyak microdermal abrasion, chemical peeling aku buat, pofff~ hilang sekejap mcm tu je, pastu aku tweet "rasa mcm mimpi je, semalam ok lagi, hri ni terus~". Tu mmg rasa down giler, tp...

Tgk sambungan ayat tu "dan barang siapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha mengetahui sesuatu".

Siapa org2 beriman ni? Are we truly believed? I'll always pray I will. pastu aku sabar je, reflect balik aku buat semua benda tu sebab nak puaskan hati sendiri, bukan untuk Allah. Sedangkan nikmat duit tu Allah yg bagi. Tu la, selalu naqib tanya, dalam harta, masa, tenaga kita semua ni, dimana hak Allah?

Are we going to give only the residual time we got left for God?

Not the time for God THEN the residual time we have for life?

Masih mencuba untuk merealisasi persoalan diatas dalam bentuk perbuatan, well, Islam is a process, not just a religion. Tarbiyah itu juga proses, memakan masa yg lama. Tapi kalau bukan sekarang, bila?

Biar org kata "eleh ko tu bukan baik sgt pun". Mmg la aku buakn baik. aku bukan nabi. lagi pula malaikat. org biasa beb~ tp org2 biasa ni nak tuntut janji Allah, bila aku dah buat semua yg Allah nak. Tapi skrg ni kalo Allah tanya apa sumbangan aku kepada Islam, malu nak angkat muka, sebab masih belum ada. Sebab tu la ia dipanggil proses, mula dari dlm diri dulu, then we proceed to other level. insyaAllah.

Till nex time, Salam.

No comments: